e-ZFRON System Ewidencji Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Artykuł

« powrót
piątek, 21 stycznia 2011 r.

USŁUGA OBPON: ANALIZA SYTUACJI EKONOMICZNEJ PRACODAWCÓW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH POD KĄTEM UZYSKIWANIA POMOCY PUBLICZNEJ Z PFRON



(aktualizacja ogłoszenia: 21.01.2011 r.)

    PAŃSTWOWY FUNDUSZ REHABILITACJI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH od połowy roku 2010 przeprowadza procedury związane z analizą sprawozdań finansowych za lata 2007, 2008, 2009 oraz rozpocznie badanie sprawozdań za 2010 rok przesyłanych do Funduszu przez beneficjentów pomocy publicznej - pracodawców, uzyskujących miesięczne dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych, mające na celu ustalenie CZY SYTUACJA EKONOMICZNA WNIOSKODAWCÓW UMOŻLIWIA UDZIELENIE IM PRZEZ FUNDUSZ POMOCY PUBLICZNEJ. Dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, począwszy od sierpnia br., wstrzymywane są przez PFRON po stwierdzeniu trudnej sytuacji finansowej przedsiębiorcy, która oceniana jest m.in. na podstawie tzw. wskaźnika Altmana.  Nadal sporo firm  - jak wynika z informacji kierowanych do naszej firmy - otrzymuje informację o możliwości ewentualnego wstrzymania dofinansowania oraz przedstawienia wyjaśnień, mogących przyczynić się do zmiany kwalifikacji firmy jako dalszego beneficjenta pomocy publicznej uzyskiwanej w formie dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych.  

Jak podaje Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, na podstawie informacji uzyskanych z PFRON, na dzień 3 stycznia 2011 roku Fundusz wstrzymał, w wyniku przeprowadzenia analizy przedłożonych sprawozdań finansowych, dofinansowanie 157 pracodawcom, dodatkowo w przypadku 857 podmiotów toczy się postępowanie administracyjne w sprawie wstrzymania dofinansowania w wyniku informacji zawartych w formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.


Firma OGÓLNOPOLSKA BAZA PRACODAWCÓW OSÓB NIEPELNOSPRAWNYCH (OBPON) oferuję usługę:
ANALIZY SYTUACJI EKONOMICZNEJ PRACODAWCÓW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH POD KĄTEM UZYSKIWANIA POMOCY PUBLICZNEJ Z PFRON

 


 



Rozpatrujemy indywidualne przypadki firm pod kątem analizy finansowej oraz możliwości przedstawienia stosownych dowodów, mogących wpłynąć na wykazanie, że dana firma NIE ZNAJDUJE SIĘ W TRUDNEJ SYTUACJI EKONOMICZNEJ, co może wpłynąć na zmianę decyzji organu udzielającego pomocy i dalsze uzyskiwanie pomocy publicznej.

UWAGA! Wielu pracodawców otrzymało już decyzję o ponownym przyznaniu pomocy publicznej po przeprowadzeniu analizy finansowo - ekonomicznej ze strony naszej firmy i opracowaniu wyjaśnień złożonych do PFRON na podstawie przekazanych nam dokumentów. Zapraszamy do korzystania z naszych usług.


Działania naszej firmy polegają m.in. na:

1. Analizie sytuacji ekonomicznej firmy na podstawie przedstawionych sprawozdań
    finansowych strony,
2. Kwalifikacji podmiotu do objęcia działaniem interwencyjnym na podstawie
    sporządzonej analizy poprzedzonej weryfikacją dokumentów i argumentów PFRON,
3. Sporządzeniu stanowiska strony, której sprawa dotyczy wraz z wszelkimi
    uzasadniającymi je dowodami,
4. Pr
zedstawieniu stanowiska strony, której sprawa dotyczy wraz z wszelkimi
    uzasadniającymi je dowodami w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej
    informacji do PFRON,
5. Dalszych działaniach uzależnionych od stanowiska PFRON w danej sprawie.

INFORMACJE DODATKOWE:
Ocena sytuacji finansowej jednostki wnioskującej o udzielenie pomocy innej niż de minimis oraz pomocy de minimis jako podmiotu znajdującego się w trudnej sytuacji finansowej może mieć bardzo poważne skutki finansowe dla pracodawców osób niepełnosprawnych, bowiem 
firmy ocenione jako znajdujące się w trudnej sytuacji ekonomicznej mogą utracić dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników, jak również nie będą mogły wydatkować środków ZFRON w ramach pomocy de minimis. Nowe regulacje nakładają obowiązek badania przez podmiot udzielający pomocy (m.in. PFRON) kondycji finansowej firm wnioskujących o pomoc. W konsekwencji, po weryfikacji przez PFRON w/w metodą wszystkich pracodawców, wielu z nich MOŻE NIE OTRZYMAĆ DOFINANSOWANIA.

Biorąc pod uwagę analizę danych (wartości bilansu i rachunków zysków i strat) przeprowadzone za pomocą tzw. Modelu Altmana, PFRON wobec beneficjentów osiągających współczynnik poniżej 1,8 wskazuje, iż dany pracodawca znajduje się w TRUDNEJ SYTUACJI EKONOMICZNEJ. W warunkach polskich model Altmana jest wykorzystywany raczej jako czynnik wczesnego ostrzegania w sytuacji pogarszania się kondycji finansowej jednostki, gdyż są znaczne różnice w ekonomicznych warunkach działania amerykańskich i polskich przedsiębiorstw, takie jak standardy księgowe, obciążenia podatkowe itd. Praktycznie każdy ze wskaźników cząstkowych w modelu Altmana może być odmiennie interpretowany. Na przykład „zysk zatrzymany” – czy należy brać pod uwagę wyłącznie zysk zatrzymany w lat poprzedzających dany rok obrotowy, czy też może uwzględnić zysk netto z danego roku obrotowego, pomimo iż ze sprawozdania finansowego nie wynika, w jaki sposób ten zysk zostanie ostatecznie podzielony. Czy dla firm poza obrotem publicznym należy stosować wagi wskaźników z 1968 r. czy może z 1983 roku? Przyjęcie określonych założeń do poszczególnych wskaźników cząstkowych może przesądzić o kondycji finansowej firmy wnioskującej o pomoc de minimis lub o pomoc inną niż de minimis.

W wyniku porównania różnych wariantów wskaźnika Z (i odmiennie interpretowanych wskaźników Z1-Z5) może się okazać, że według jednych źródeł firma ma wysokie zagrożenie bankructwa, a według innych jeszcze takiego zagrożenia nie ma. Znajomość tych danych pozwoli na ewentualne „negocjacje” z PFRON w sprawie dofinansowań. Wykorzystanie wskaźnika Altmana do określenia kondycji finansowej firmy jest obwarowane poważnymi ograniczeniami, na przykład wartość wskaźnika dla danego roku może mieć charakter przypadkowy, dlatego w tej sytuacji niezbędne byłoby przeanalizowanie jego wartości na przestrzeni ostatnich kilku lub kilkunastu lat i uchwycić kształtowanie się trendu. Altman oszacował dodatkowo dwa podstawowe błędy, którymi może być obarczony ostateczny wskaźnik Z. Pierwszym jest możliwość bankructwa mimo dobrej kondycji finansowej, drugi to prawdopodobieństwo, że mimo niekorzystnej sytuacji finansowej, firma będzie nadal funkcjonowała na rynku. Firma OBPON podjęła szereg działań, mających na celu wyjaśnienie wątpliwości, jakie budzi zasadność stosowania metody Altmana dla badania sytuacji ekonomicznej zakładów pracy chronionej, które polegają na: badaniach analizy przedsiębiorstw, które już się do nas zgłosiły i sporządzania dodatkowych wyjaśnień do PFRON, spotkaniach z przedstawicielami PFRON celem uzyskiwania dodatkowych informacji i wyjaśnień.

Zastosowane przez PFRON sztywne zasady badania kondycji finansowej firm wg. modelu Altmana nie są, naszym zdaniem, wystarczające do przedstawienia wiarygodnego  i pełnego obrazu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Dla pełnej analizy finansowej niezbędne jest przeprowadzenie wnikliwego badania sytuacji ekonomicznej i sporządzenie szczegółowego raportu z analizy finansowej, którą proponujemy Państwu, a która przeprowadzona zostanie przez specjalistę, Panią Joannę Wawrzyńczak.

Analizą ekonomiczną i doradztwem w powyższym zakresie zajmuje się, z ramienia firmy OBPON, Pani JOANNA WAWRZYŃCZAK - Dyrektor Finansowy w OBPON, Doradca w OBPON.ORG, (ekonomista, doktorant)


Joanna Wawrzyńczak
Dyrektor Finansowy w OBPON, Doradca w OBPON.ORG, Doradca i konsultant w OBPON.PL (ekonomista, doktorant)

zawód wykonywany: Dyrektor Finansowy w OBPON.PL (wieloletni Główny Księgowy w dużym ZPCHR)

specjalizacja: zagadnienia rachunkowości w ZPCHR, sprawozdawczość finansowa, rozrachunki publiczno-prawne, zagadnienia z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, książka przychodów i rozchodów, pomoc publiczna - de minimis, ZFRON, systemy zarządzania jakością Doktorant na Wydziale Zarządzania, Informatyki i Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Krakowie, ukończone studia podyplomowe z zakresu rachunkowości i kontroli finansowej, świadectwo kwalifikacyjne Ministra Finansów uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, kilkuletnie doświadczenie w księgowości w zakładzie pracy chronionej, m.in. w spółce z kapitałem zagranicznym. Jest również auditorem wewnętrznym ISO 9001:2000. Autorka książki wydawnictwa OBPON 2008: 'Bilansowe i podatkowe aspekty funkcjonowania zakładów pracy chronionej oraz pracodawców z otwartego rynku pracy'. Wykładowca na szkoleniach organizowanych przez OBPON. Twórca opracowania arkusza kalkulacyjnego oceniającego sytuację ekonomiczną firmy na podstawie modelu Altmana. Konsultant w należącym do OBPON serwisie
www.vademecumwiedzy.pl
PANI JOANNA WAWRZYŃCZAK REPREZENTUJE WOBEC PFRON KLIENTÓW NASZEJ FIRMY, KTÓRYM WSTRZYMANO DOFINANSOWANIA

CENNIK USŁUG ANALIZY SYTUACJI EKENOMICZNEJ PRACODAWCÓW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH POD KĄTEM UZYSKIWANIA POMOCY PUBLICZNEJ Z PFRON:

Koszt usługi doradczej uzależniony jest każdorazowo od jej zakresu oraz od indywidualnej sytuacji pracodawcy.

1000,00 zł:  minimalny koszt usługi uwzględniający analizę sytuacji ekonomicznej firmy na podstawie przedstawionych sprawozdań finansowych strony oraz jej kwalifikację do objęcia dalszymi działaniami interwencyjnymi.
UWAGA! Opłacenie usługi  analizy sytuacji ekonomicznej firmy na podstawie przedstawionych sprawozdań finansowych strony nie gwarantuje zakwalifikowania zlecenia do objęcia dalszymi działaniami interwencyjnymi. Firma OBPON zastrzega sobie możliwość odmowy podjęcia dalszych działań interwencyjnych w przypadku stwierdzenia sytuacji nie rokującej do przedstawienia wiarygodnych argumentów, mogących wpłynąć na zmianę oceny i decyzji organu udzielającego pomocy publicznej.
1000,00 zł - 2.000,00 zł:  dalsze koszty usługi doradczej uzależnione każdorazowo od jej zakresu oraz od indywidualnej sytuacji pracodawcy, która wymagać będzie odmiennego zaangażowania ze strony naszych specjalistów.
Na dalsze koszty usługi doradczej składają się: sporządzenie stanowiska strony, której sprawa dotyczy wraz z wszelkimi uzasadniającymi je dowodami, przedstawienie stanowiska strony, której sprawa dotyczy wraz z wszelkimi uzasadniającymi je dowodami w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej informacji do PFRON.

USŁUGI DODATKOWE: Wizyta w firmie konsultanta OBPON, wizyta w PFRON konsultanta OBPON, dalsze działania uzależnione od stanowiska PFRON w danej sprawie (np.odwolania do MPiPS albo do WSA)

ZAPRASZAMY WSZYSTKIE ZAINTERESOWANE FIRMY DO KORZYSTANIA Z NASZEJ USŁUGI

Handlowcy - zespół sprzedaży:
W przypadku pytań prosimy wybrać opiekuna wg. regionu.
Agnieszka Jasińska
tel. (016) 670-63-02, (016) 679 16 16 wew. 35
e-mail: a.jasinska@obpon.pl
regiony: kujawsko-pomorskie, małopolskie, lubuskie
Paweł Szustal
tel. (016) 670-63-02, (016) 679 16 16 wew. 37
e-mail: p.szustal@obpon.pl
regiony: pomorskie, mazowieckie, zachodnio-pomorskie
Anna Szymańska
tel. (016) 670-63-02, (016) 679 16 16 wew. 41
e-mail: a.szymanska@obpon.pl
regiony: wielkopolskie, warmińsko-mazurskie, opolskie
Barbara Dunaj
tel. (016) 670-63-02, (016) 679 16 16 wew. 45
e-mail: b.dunaj@obpon.pl
regiony: dolnośląskie, łódzkie, lubelskie
Agnieszka Hano
tel. (016) 670-63-02, (016) 679 16 16 wew. 46
e-mail: a.hano@obpon.pl
regiony: śląskie, podkarpackie, podlaskie, świtokrzyskie



PRZYPOMINAMY RÓWNIEŻ, IŻ FIRMA OBPON OPRACOWAŁA:

 

 SPECJALNY ARKUSZ KALKULACYJNY DO AUTOMATYCZNEGO PRZELICZANIA WSKAŹNIKÓW FINANSOWYCH FIRMY WG MODELU ALTMANA OCENIAJĄCEGO SYTUACJĘ EKONOMICZNĄ JEDNOSTKI W KONTEKŚCIE ZAKWALIFIKOWANIA JEJ DO DALSZEGO OTRZYMYWANIA DOFINANSOWAŃ DO WYNAGRODZEŃ BĄDŹ JEGO UTRATY
ZAKUP JUŻ DZIŚ - NIE ZWLEKAJ ZANIM BĘDZIE ZA PÓŹNO!

Informujemy, że w arkuszu wprowadzone zostały istotne zmiany, uwzględniające aktualnie stosowaną przez PFRON metodę analizy finansowej. Informujemy, że dostępna jest zaktualizowana wersja arkusza z modelem Altmana, która zawiera aktualnie stosowany przez PFRON wskaźnik Altmana do oceny kondycji finansowej firm wnioskujacych o pomoc publiczną. Zapraszamy do korzystania z naszego arkusza!


 

« powrót